2023. május 18-án (csütörtökön) egy 10 km-es körsétát tettünk a Balatonarács közelében fekvő Koloska-völgyben.

A tartós esős időjárás miatt egyszer már elhalasztott túránkat ismét fenyegette az esőzés, de úgy látszik, jó viszonyban vagyunk a mindenkori 'időjárás-felelőssel'.

Összességében már hatodik alkalommal próbálkoztunk hétköznapi kirándulás kitűzésével, elsősorban a nyugdíjas társainkra gondolva.

Bő egy órás vonatozást követően fél 10-kor, egy rövid tájékoztató után máris indult 9 fős csoportunk a sétára a balatonarácsi vasútállomásról.

Ez a hétközi túra az előző heti szombati séta könnyített és rövidebb változataként indult, aztán a végére jóval több km lett, hosszabb időtartam alatt.

Több esetben nem mellékelünk felvételeket, helyette a szombati túra beszámolóját javasoljuk megtekinteni.

Először a közelben található Feszületet, Bory Jenő alkotását kerestük fel most is - a szombati csoporthoz hasonlóan.

Utunkat folytatva egy ház falán gipszből készült alkotás késztetett megállásra.

A Hősök tere következett, az 1. és 2. világháborús emlékművével valamint a Kiáltó c. szoborkompozícióval.

Ezzel átellenben a temetőben tiszteletünket tettük Lóczy Lajos sírjánál.

Nem messze a Hősök terétől áll egy nagy tábla, rajta egy sajátos hangulatot árasztó kedves-tréfás pinceverssel.

A település központjában, a katolikus templom mellett áll egy emlékoszlop az oskolamesterek, tanítók, azaz a 'lámpások' tiszteletére.

Szerencsés módon a templomban éppen véget ért az iskolai bérmálás, így betérhettünk egy rövid időre.

A Fő utcán megkapó látvány a nemrég felújított Tájház épülete.

A Béke utcán több műemlék jellegű ház mellett elhaladva értük el a Kutas Árpád emlékhelyet a négy nagy fából készült szoborral, majd pedig a Cholnoky Jenő emlékparkot.

De nincs megállás, haladtunk tovább, aminek meg is lett az eredménye, a nap első 'friss gyümölcse': egyik túratársunk vette észre a szerényen, nem hivalkodó módon megbújó kosborféle, a fehér madársisak első példányait.

Kisvártatva az ingyenesen és minden nap látogatható Vadaspark következett.

A szerény állatállomány mindösszesen muflonokból,

... dámvadakból,

... gímszarvasokból,

... és cigája valamint racka juhokból áll.

Innen egy üde hegyi réten át vezetett az utunk, sok-sok pipacs mellett szép számú ritkább növényfajjal. Úgy mint nyári hérics,

... közönséges apácavirág,

... bujdosó mák,

... kis szeplőlapu,

... és a közepes avagy réti útifű.

A pihenőhelyen szinte végigrobogtunk, egyenesen a koloskai hárs felé. Közben a kereklevelű gólyaorr,

... és a mohás sziklák késztettek megállásra.

A koloskai hárs egy heroikus fa - írta Hamvas Béla.

S valóban lenyűgöző, ahogy túlélt mindent. És most is együtt nevet egy 21. századi kalaplengető sziklamászóval a nyakában.

Hol máshol, mint itt készült el a teljes csoportképünk.

De tovább előre, helyesebben innen már visszafelé: felkapaszkodtunk a Sándor-hegy fennsíkjára, ahol egy kis riadt őzgidácska próbált halálra rémülten beleolvadni az erdő aljnövényzetébe.

Természetesen tisztes távolból figyeltük csak, majd óvatosan eltávoztunk onnan. Várt bennünket itt is a sok szép virág: a tavaszi hérics élőhelyén a lila ökörfarkkóró,

... a lecsepült veronika,

... az agár sisakoskosbor, a hölgymál

... és a kőrislevelű nagyezerjófű. Utóbbiak 'árnyékában' készült ismét egy részleges csoportkép.

Hamarosan elértük a Koloska-sziklák peremterületét, ahol egy önként vállalkozó ismét meglengette a kalapját.

Tekintettel a délidőre, igyekeztünk lefelé a lépcsősoron, miközben rácsodálkozhattunk a szegélynövényként díszlő közönséges kövifoszlár ringó fehér virágtengerére.

A pihenőhely ikonikus famatuzsáleme vonzza a csoportkép-készítőket - ennek mi sem tudtunk ellenállni.

A Koloska-patak mentén sétálva nem győztük hangoztatni, hogy a mederben még szombaton sem volt víz - most meg szépen áramlott.

Sőt, az egyik szakaszán kaszkád jellegű vízeséseket képezett.

A bíboros kosborok különlegesen szép élőhelyét most sem hagyhattuk ki.

Kisvártatva a Koloska Csárda melletti rétre értünk ki.

Tempósan haladva még egy pillantást vetettünk a falura és a Péter-hegyre.

Az arácsi vasútállomásra kissé elfáradva, de jó hangulatban érkeztünk vissza.

Öt órás túránk végén úgy búcsúztunk egymástól, hogy ez a hétköznapi kirándulás továbbra is jó ötlet és júniusban ismét találkozunk.

Bízunk benne, hogy mindenki kellemes fáradtsággal a lábaiban, kipirulva, a tüdejét átszellőztetve, sok gazdagító friss élménnyel a tarsolyában térhetett haza és legközelebb is velünk tart majd - másokkal egyetemben, akik pl. ezen leírás alapján kapnak kedvet a csoportos túrázáshoz. Továbbra is szívesen látunk külső pártoló családtagokat, barátokat, ismerősöket is. Kéretik terjeszteni! smile2