2023. január 21-én (szombaton) egy 8 km-es sétát tettünk, Zamárditól délre, a Somogyi-dombság keleti részének Balatonig lenyúló lankáin.

Az időjósok most sem ígértek túl sok jót. Feltehetőleg főként emiatt indultunk csak hárman Fehérvárról, fél 9 előtt pár perccel. További hárman még Zamárdiban csatlakoztak hozzánk.

Így alakult ki az aznapi hatosfogatunk.

Tekintettel a rossz fotózási körülményekre, több esetben korábbi (tavaly októberi és idei január elejei) felvételeket mellékelek.

Első megállónk az Egészség Kertnél volt, amit a város 2018-ban hozott létre.

Itt a gyógy- és fűszernövények valamint a játékosság fontosságára való „józsef attilai” figyelemfelkeltés mellett ...

...még egy Prohászka-idézet is felbukkant.

A dombra vezető utca végén egy szokatlan emlékhelyet alakítottak ki a 90 éven át működő Magyar József-vendéglő tiszteletére.

Ezzel átellenben áll a 18. században  barokk stílusban épült Kisboldogasszony rk. templom.

A Fő utcán Ny felé haladva a Tájház szép épülete állított meg bennünket.

Hamarosan Szervátiusz Tibor Honfoglalási emlékművéhez értünk.

Rajta archaizáló betűkkel a Himnuszunk második versszaka olvasható.

Röviden megemlékeztünk a Himnusz megszületésének 200. évfordulójáról valamint közösen mondtunk el egy Miatyánkot.

Innen délre fordulva hosszan és folyamatosan, de csupán enyhén emelkedve folytattuk utunkat, ami eleinte erdőszélen, majd pedig nagyrészt erdőrezervátumban vezetett.

Kisvártatva elértük utunk legdélibb pontját, a Vaskeresztnek nevezett és szépen kialakított erdei pihenőhelyet.

A Vaskereszt egy 1896-ban felállított emlékoszlop és kereszt,

'Az 1000 éves haza emlékére'.

Itt fogyasztottuk el a magunkkal hozott elemózsiát, bár még 11 óra sem volt.

Folyamatos ereszkedést követően értük el a lakott terület szélét, ahol a duzzadó mogyoró barkák is a tavaszt jelezték, sem mint a télnek megfelelő lehűlést.

Üdítőleg hatott ránk egy-két szépen és tájba illő stílusban felújított ház is.

Következett a Kőhegyi-kilátó meghódítása, amit egy 220 méteres magaslatra építettek 2000-ben.

A fent erősen fújó szél miatt gyors csoportkép következett,

... miután mindenki villámgyorsan rögzítette magában a körpanorámás látványt.

Csendesebb és jobb időjárási körülmények között egészen messzire is el lehet látni. Erre álljon itt két példa: a Tihanyi-félszigetről,

...illetve Balatonfüredről.

A kilátó közvetlen közelében található még két emlékhely is. Egyik a Rákóczi-szabadságharc emlékműve,

...a másik pedig egy Szív-dombormű.

Az utóbbira elég nehezen olvashatóan a 'Vágtázó Halottkémek' nevű rock együttes Verőfény. c. dalának utolsó versszakát vésték fel.

A nagyobb hatás kedvéért meg is hallgattuk ezt a dalt, az internet segítségével; mi tagadás: ízlések és pofonok különböz(het)nek...

A Kilátótól a város felé haladva a Szamárkő nevű helyhez értünk.

A nagy és szabálytalan kövek számos népi hiedelemnek és vallási legendának képezték az alapját.

Így például a jól kivehető patanyom és gyermeklábnyom esetében ...

... az előbbi nyomán nevezték el a területet is Szamárkőnek, az utóbbi szerint pedig a gyermek Jézus lábnyoma a lenyomat, amikor a szüleivel erre járt...

Ugyancsak ezen a területen található a 13 emlékhelyet magába foglaló 'Boldogasszony Régi-Új Emlékhelyek' ...

... hetedik állomása is.

Miután ekkor igencsak egyre erősebben hófúvás kerekedett, úgy döntöttünk, hogy lerövidítjük a tervezett túra útvonalát, és kihagyjuk a vízparti sétát és az ottani látnivalókat.

Hogy azért senkinek se legyen lényeges hiányérzete, pár fotót idesoroltam, korábbról.

A 'Balaton Szíve tér' két fontos objektumot is magába foglal: a 'Balaton Szíve'  kompozíciót ...

... és a Szerelmesek hídját.

Mindeközben akár gyönyörködhetünk is két vízi akrobata (tőkés réce pár) szinkron élelemkereső táncos mutatványában.

Miután rövidített úton vettük célba a vasútállomást, így lehetőségünk volt rácsodálkozni, avagy elszörnyülködni egy mesebeli (?) zöld házon is ...

- kinek-kinek ízlése és felfogása szerint.

Útközben elköszöntünk az autóval érkező három túratársunktól. Míg a vasútállomáson vártuk a vonatunkat, egyre jobban erősödött a havazás és a hófúvás is.

A tervezettnél egy órával korábban érkeztünk Fehérvárra, fél 2 után.

Bízunk benne, hogy mindenki kellemes fáradtsággal a lábaiban, kipirulva, a tüdejét átszellőztetve, sok gazdagító friss élménnyel a tarsolyában térhetett haza és legközelebb is velünk tart majd - másokkal egyetemben, akik pl. ezen leírás alapján kapnak kedvet a csoportos túrázáshoz. Továbbra is szívesen látunk külső pártoló családtagokat, barátokat, ismerősöket is. Kéretik terjeszteni! smile2