2023. április 22-én egy 10 km-es sétát tettünk Porva-Csesznektől a Cuha-völgyön át Vinyére, majd pedig Vinye körül.

Ismét kegyeibe fogadott bennünket az 'Időjárás-felelős': ragyogó napsütésben kezdtük és fejeztük is be a túránkat.

A jó idő hatását már a fehérvári felszállásnál észleltük, amikor is elég sokan zsúfolódtunk össze a Bakony IC egyik kocsijában.

Ez a hatás csak fokozódott a veszprémi átszállás után.

Ám Porva-Cseszneken leszállva rendeztük sorainkat és rövid várakozást valamint a vasútvonalról, ill. a Cuha-patakról szóló tájékoztatást követően ...

... máris indultunk a patakparti kalandtúránkra.

Szép útvonalon és jó tempóban haladtunk az első vízi átkelés helyszínéig.

Többen az előtte levő pihenőhelyen átcseréltük a lábbelinket csizmára. Később kiderült, ez nagy hasznára vált az egész csoportnak.

Szemben álltunk tehát az első kihívással - nosza, uccu neki: ki a nagy köveken, ki a mederfenéken, ki pedig az egyéni találékonyság révén felfedezett egyéni átjárón.

A lényeg: sikerült az első- vagy ha tetszik: a főpróba; sikeresen átkelt mindenki az akadályon!

Közben itt-ott felbukkantak érdekes, szép kinézetű, nevű növények is. Így például: az odvas keltike többszínű virágjai,

... az aranyos nevű aranyos veselke zöldessárgás virágfejei,

... a pettyegetett vagy orvosi tüdőfű a pettyes, ugyanakkor gyógyhatású leveleivel és az ugyancsak többszínű virágaival,

... a rendkívül különös megjelenésű és nevű négylevelű farkasszőlő még bimbós virágjával,

... a salátaboglárka messziről sárgálló virágfejecskéjével,

... a levelei alatt és a földfelszínen elterülő rejtett virágú kereklevelű kapotnyak,

... és a szintén többszínű virágokkal ékeskedő tavaszi lednek.

További várt és megtalált növények: az erdei holdviola még éppen csak virágzó egyedei,

... a bókoló fogasír lefelé hajló sárga virágzata,

... az erdei madársóska az apró fehér, ám lilás erezetű sziromleveleivel,

... a bogláros szellőrózsa sárgán fénylő virágaival,

... a lókörmű martilapu kifejezetten vízkedvelő kis bokraival,

... az erdei kutyatej pedig a sűrű és apró sárgászöld virágaival.

A növények mellett néha egy-két madár is elénk került, így például egy ökörszem.

A sétautunk egyáltalán nem volt nevezhető egyhangúnak; hol egy volt felszabadulási emlékmű,

,,, hol egy fejünk felett szabaddá vált nagyobb fa gyökérzete,

... hol a fejünk fölé fenyegetően magasodó megszorult kőszikla,

... hol pedig a közelünkben kanyargó vasútvonal műszaki kialakítása késztetett bennünket megállásra és rácsodálkozásra.

Alaposan szemügyre vehettük a 3 alagutat is, mint a 19. század végi vasútépítés remekeit. A 4. alagút (egyébként a leghosszabb a maga 310 méterével!) Eplénytől északra található a vízválasztó határán. Ott ered a Cuha-patak is.

Sorban a 2. alagút egyébiránt is különlegesség: kis hazánkban egyedül itt van ún. kőomlás-védelemmel is ellátott (fél)-alagút!

Három viadukt is épült a vasútvonalon. Ezek közül a Gubányi Károly vasútépítő mérnökről elnevezett híd a legismertebb.

Fentről különleges látvány tárult elénk: alagúttal...

... és hangyáknak tűnő emberekkel.

Itt állítottak emléket még 1896-ban az építőknek, a Millennium alkalmából is.

A sorban egymás után következő patak-átjáróknál hasonló volt a forgatókönyv, mint korábban: volt, aki átlibbent, volt, aki segítség nélkül, de átlépdelt, akár mezítláb is, és voltak, akiknek elkelt a vízből nyújtott „kéz-séges” segítség.

De úgy tűnt, ezt mindenki élvezte - legalábbis reméljük! smile1

A 6 km-es első völgyszakasz során több pihenőhelyet is érintettünk, közte egy nagyobb erdei iskola jellegűt is.

A völgyben számos via ferrata, azaz vasalt út is található. Ezen a szombaton jó pár beöltözött sziklamászóval találkoztunk földön és elhűlve láthattuk őket mászás közben is.

A völgy több barlangot és nagyobb hasadékot (pamlagot) is rejt. Ezeket a máshol is szokásos legendák a híres-hírhedt betyárokhoz kötik: pl. Sobri Jóskához.

Egyszer minden véget ér, még a vízi megpróbáltatások is!

Hamar meg is tartottuk az ebédszünetet egy alkalmas pihenőhelyen. Az csak később derült ki, hogy az ugyanott sütögető tini lányok akarva akaratlan kissé meg- és kifüstöltek bennünket...

De nem maradhatott el a szokásos csoportkép sem, két részletben, hogy az 'udvari fotósunk' se maradjon le róla,

... plusz egy kedves öttagú nadapi család is ideszámolandó, akik futva még elérték a korábbi vonatot.

Megcéloztuk a Kőpince-barlangot és -forrást. A barlang megközelítése sikerült,

... de a Kőpince-forrásé nem, ugyanis ismét át kellett volna kelnünk a patakon.

Miután igencsak elszaladt az idő a sok vízi átkeléssel, a tervezett második túrautat módosítanunk, rövidítenünk kellett.

Először meglátogattuk az öreg tölgyet, 'aki' a tábla szerint 450-500 éves,

... majd jókedvűen egy némileg rövidebb, közel 5 km-es körsétát tettünk Vinyétől északra a Csikóvár felé, majd vissza a vasúti megállóhelyig.

Utóbbi szakaszon kénytelenek voltunk magánterületen is áthaladni, miután a jelzett utunk arra vezetett.

A kicsit késő vonatunkhoz itt is jó páran összegyűltünk, de jutott ülőhely mindannyiunknak.

Röpke egy óra alatt leértünk Veszprémbe, ahol szembesültünk vele, hogy az IC-vonatunk 30 percet késik.

A várakozás ideje alatt is folytathattuk a növényi fajismeretünk fejlesztését, lévén a szinte a 'betonból' kinövő tavaszi aggófű egy termetes példánya kínálta magát.

Négy és fél órás túránk végén úgy búcsúztunk egymástól, hogy májusban ismét találkozunk.

Bízunk benne, hogy mindenki kellemes fáradtsággal a lábaiban, kipirulva, a tüdejét átszellőztetve, sok gazdagító friss élménnyel a tarsolyában térhetett haza és legközelebb is velünk tart majd - másokkal egyetemben, akik pl. ezen leírás alapján kapnak kedvet a csoportos túrázáshoz. Továbbra is szívesen látunk külső pártoló családtagokat, barátokat, ismerősöket is. Kéretik terjeszteni! smile2