2023. október 28-án (szombaton) egy 14 km-es sétát tettünk a Királyszállási útelágazástól Várpalotáig.

Az előzetesen esőt ígérő és borús időjárás ellenére megfelelő túraidőben tizenegyen vállalkoztunk a Vár-völgy és környéke felfedezésére!

A várpalotai vasútállomáson vált teljessé a túracsapat, ahol buszra szálltunk valamennyien.

A Királyszállási elágazónál leszállva, rövid tájékoztatót és ismerkedést követően már el is kezdhettük a folyamatos ereszkedő jellegű sétánkat.

Rögtön szembetaláltuk magunkat két növényfaj szemet gyönyörködtető példányaival: a mérgező őszi kikerics,

...illetve a vajszínű ördögszem...

... már igen csak az elmúlást mutató egyedeivel.

A Várberek (463 m) sziklás kilátópontjához érve alig tudtunk betelni a távolbalátós pamoráma látványával.

Még a Balaton keleti medencéje is tisztán látszott!

Utunkat a Bükkfakúti-árok egyre szűkülő sziklás völgyében folytattuk.

Itt is találtunk megcsodálnivaló természeti képződményeket, úgymint gombás kavalkádot

... vagy harsogóan friss zöld küllemű mohás fatörzseket és köveket.

A völgy egy szakaszán tekintélyes méretű dagonya töltődött fel az előző napi esőzések nyomán.

Összehasonlításul egy pontosan két héttel ezelőtti felvételt is mellékelek.

A beszűrődő napfény még szebbé varázsolta a sétautat és az egész napunkat.

A közönséges zsidócseresznye avagy lampionvirág kifejezetten szép állománya állított meg bennünket.

A védőburkon belül éretten ehető narancssárga színű cseresznyeszerű termés található.

Hamarosan leértünk a Vár-völgy fő turistaútjára.

Rögtön a környék 19 kisebb-nagyobb barlangjának egyik nevesített üregéhez, a Gazsi-likhoz értünk.

Itt a barlang külső falán egy aránylag ritka és védett növény, a mohos csitri még zöld, de már elvirágzott kis bokorszerű egyedei vártak bennünket.

Innen egyre magasabb sziklafalak között kanyargó szurdokvölgyben vezetett az utunk.

Kisvártatva a Bátorkő (másik nevén Pusztapalota) valamikori várához vezető feljáróhoz értünk.

A várrom manapság már csak az északi falmaradványt jelenti.

A csoportképek elkészítéséhez viszont kiválóan alkalmas volt.

Innen erős kapaszkodást követően értünk ki egy szépen kialakított pihenőhelyhez, ami egyben remek kilátópont is.

Ki-ki elfogyasztotta a magával hozott elemózsiát, szusszant egyet, pihent kettőt, fotózott hármat, de máris folytattuk utunkat, mert még több mint fele út visszavolt.

Innen a cserszömörce sokszínű leveleivel tarkított sétaút mentén igyekeztünk mai túránk sokat ígérő helyszínére.

A Fajdas-hegy csúcspontját (413 m) erős részhajrával a mai túránk legfiatalabb és legidősebb tagja holtversenyben érte el.

A hegy körpanorámája, sajnos, csak részben volt élvezhető, egyrészt a délről egyre inkább fölénk kúszó esőfelhők, másrészt pedig az erősödő szél miatt.

Kelet felé viszont szinte hihetetlen kilátás nyílt: tisztán kivehető volt a Velencei-tó feletti Meleg-hegy (41 km), sőt, a budapesti Széchenyi-hegyi adótorony (74 km) is!

Itt olvastam fel Petőfi Sándor egy versét (miután itt volt ismét térerő), amit Pusztapalotán írt 1843. áprilisában, címe: Szeget szeggel.

Innen már célirányosan folyamatosan déli irányban, Várpalota felé haladtunk, hosszan cserszömörce-bokrok között, amik még a borús-esős időben is sokféle színben pompáztak.

Sajnos, ezen a szakaszon előkerültek az esőkabátok is. De töretlen elszántsággal és lendülettel haladtunk, végig lefelé.

Néhány rövid és csúszós szakasznál elkelt a túrabotok mellett a segítő túratársi kéz is.

De nem sokáig tartott az esőmenet, kiderült, kisütött a nap is.

A csipkebogyó piros termései meg-megállították a csapatunkat.

A csíkos kecskerágó szép színes, mókás kinézetű termései fotózásra ingereltek.

A városközpontban, a Thury-vár mellett már hétágra sütött a nap.

Sajnos, hiába érkeztünk pontosan a vasútállomásra: a menetrend szerinti vonat több mint egy órát késett.

Így a budapesti túratársak kénytelenek voltak hosszan várakozni. A többiek pedig Fehérvárig elfértünk az egyik autóban. Köszönet ezúton is Leventééknek a haza fuvarozásért!

Mindenesetre az ötórás túránk végén úgy búcsúztunk egymástól, hogy legközelebb novemberben ismét találkozunk.

Bízunk benne, hogy mindenki jóleső fáradtsággal a lábaiban, kipirulva, a tüdejét átszellőztetve, sok gazdagító friss élménnyel a tarsolyában térhetett haza és legközelebb is velünk tart majd - másokkal egyetemben, akik pl. ezen leírás alapján kapnak kedvet a csoportos túrázáshoz. Továbbra is szívesen látunk külső pártoló családtagokat, barátokat, ismerősöket is. Kéretik terjeszteni! smile2