2024. május 11-én (szombat) körsétát tettünk, átgyalogoltunk Révfülöpről Kővágóörsre és vissza.

A 7:51-kor induló tapolcai vonatra 13 túratárssal várakoztunk. Szerencsére a csaknem teltházas vonaton azért ki-ki talált magának ülőhelyet is.

Révfülöpön még két házaspár is csatlakozott hozzánk, így összesen 17-en neki is indultunk az északra előttünk magasodó Fülöp-hegynek.

Szép időben és jó hangulatban értünk az első megpróbáltatások színterére: ugyan városi körülmények között, de folytonos emelkedés során (1 km alatt 120 méteres szintemelkedés), jó párszor megpihenve, értük el az első kilátópontot.

Innen már csak egy bakugrás - és máris fent találtuk magunkat a 2020. januárjában villámcsapás miatt leégett, de szépen helyreállított Fülöp-hegyi kilátónál 276 m magasban, plusz 95 lépcsőfok.

A majdnem teljes körpanorámát senki sem hagyta ki, és egyöntetű vélemény szerint érdemes volt felkapaszkodnunk ide ezért a felejthetetlen élményért.

A Tapolcai-medence tanúhegyei uralják a tájat: Csobánc, Szent György-hegy, Tóti-hegy, Gulács, Badacsony,

... illetve a déli part jelentősebb kiemelkedései is elénk tárultak: a Fonyód melletti Vár- és Sipos-hegy.

Majdnem belefeledkeztünk a lenyűgöző látványba, de indulnunk kellett tovább. Jó hír (felfelé jövet pedig ösztökélés) volt többeknek is, hogy innen gyakorlatilag csaknem végig lefelé tartott a további utunk.

Ám előtte még fecskék módjára elfoglaltuk a kilátóra vezető lépcsősort az elmaradhatatlan csoportkép elkészítéséhez.

Bónuszként és lelki épülésünkre felidéztem Prohászka püspök úrnak a pünkösdi 'Lélek járásról' az előző napra (május 10-re) rendelt gondolatát.
(A Prohászka breviárium - Kasekné Szrenka Szilvia szerkesztésében - letölthető innen...  A május 10-i gondolatok az 51. oldalon találhatók.).

Északi irányban kezdtük meg az ereszkedést Kővágóörs felé.

A lankás lejtős ösvényünk egy szép fiatal erdőn vezetett keresztül.

Leérve a hegy északi lábához, egy alkalmas helyről ismét megcsodáltuk a Káli-medence mindenhonnan másként elénk bukkanó látványát: Hegyestű, Kis-Hegyestű.

Egy-két szép virágos növény is megmutatta magát.

Például egy hölgymál,

... a gyepűrózsa,

... valamint egy még virágzás előtti állapotban lévő bakszakáll.

Elhaladva egy farm mellett, máris a falu széléhez értünk, ahonnan visszatekintve a Fülöp-hegyre, jóleső érzés tölthetett el mindannyiunkat: sikeresen meghódítottuk.

A Vörösmarty utcán haladva rácsodálkoztunk néhány kifejezetten szemrevaló, szép és korhű épületre, pl. az ún. Fűszerházra.

Ugyanakkor még ezt megelőzően friss ivóvizet vételeztünk az itt egyelőre még működő artézi kútból.

Kisvártatva a híres 'kőtenger' partjára értünk. Az erős napfény miatt viszont a tájékoztató táblák mellől inkább behúzódtunk az árnyat adó fák alá.

Két jellemző virágos növényről készült közeli portré: a napvirágról ...

... és a magyar szegfűről.

Itt hangzott el néhány mondat a terület történetéről, a kövek hasznosításáról és a malomkövek jövesztéséről, azaz a kinyerésükről, faragásukról.

Maradva az árnyékban, kivettük az ebédidőnket, miután már félórája 'elhúzták a levesnótát', azaz elharangozták a delet.

Miután csillapítottuk az éhség- és szomjúságérzetünket, már pozitívabb világszemlélettel közelebbről is szemügyre vettük ezeket a különleges geológiai képződményeket, az igen régen, több millió éve történt változások hírmondóit.

A lemezes avagy gombára emlékeztető formák mellett jellegzetesek a 'madáritatóknak' is becézett felszíni bemélyedések.

De az idő kötelez: a Révfülöpről csak kétóránként közlekedő vonat indulási ideje a legfontosabb viszonyítási alap - tovább kell haladnunk.

Még mielőtt azonban búcsút vettünk volna a tengernyi kőtől, magunkba zártuk a Fekete-hegy elnyúló gerincének látványát.

A falu szélétől járda híján az egyre keskenyebb út szélén kellett fokozott figyelemmel lennünk a nem mindig kellő óvatossággal elhaladó járművek miatt.

Legközelebb csak akkor álltunk meg, amikor összekötöttük a kellemest a hasznossal: másodszor is megtöltöttük kulacsainkat...

... és a közeli ház homlokzatán megtekintettük a napórát valamint a mellette álló romos ház különleges formájú kéménysorát.

A falu evangélikus és rk temploma egymás közvetlen közelségében áll. A katolikus templom az ellenreformáció idején épült, a köznyelvi elnevezését is innen kapta: dactemplom.

A Művelődési Ház falán egy emléktábla örökíti meg Radnóti Miklóst, amikor is még 1935 nyarán itt vendégeskedett nászútja során.

Itt olvastam fel örökbecsű versének, a 'Nem tudhatom'-nak az első sorait, aminek egy mondata, a 'házfalakról csorgó vöröslő fájdalom' egy minapi utazási élményünk során idéződött fel

Leküzdve a folytonos járdahiány okozta veszélyhelyzeteket, lassan magunk mögött hagytuk a falut.

Ráfordultunk az üde, fiatal telepítésű Ecséri-erdőre.

Már közel Révfülöphöz a magas fűben megbújva találtuk a védett kőrislevelű nagyezerjófű szép tőszámú élőhelyét,

... valamint a mással nem összetéveszthető virágú Nagyvirágú Orlay-turbolya néhány példányát.

Az árnyékosabb erdőszélen pedig a foltos kontyvirág már elvirágzó, ám még nem pirosra érett termésű példányát sikerült megörökíteni.

És máris az Árpád-kori építészetünk jelentős alkotásaként említett Ecséri templomromhoz érkeztünk.

A járdahiány jelenségét Révfülöp belterületén is megtapasztalhattuk.

Ám egy kisebb forgalmú utcába térve a különleges szépségű tulipánfa nem is egy példányának virágát és a tulipán virágának formájához hasonló levelét vehettük szemügyre, közvetlen közelről is.

Kisebb tanakodást és újratervezést követően kissé arrébb, a Káli utcában egy Petőfi- és közvetlenül mellette egy I. világháborús és egyben családi emlékhelynél álltunk meg.

Ezen a fő utcán továbbhaladva - immáron a harmadik vízvételezés után - az evangélikus templom és Oktatási Központ mellett elhaladva kisvártatva a mólóhoz érkeztünk.

Miután a rendelkezésünkre álló idő lehetővé tette, ki-ki fagyizott és/vagy kisétálhatott a móló végére is.

Innen közösen még elsétáltunk a szintén Árpád-kori, Fülöpi templomromhoz is.

Ezt követően azzal köszöntünk el autós túratársainktól, hogy remélhetőleg júniusban ismét találkozunk.

Jó hangulatban vártuk az eleve késlekedő vonatunkat.

Fehérvárra fél 7-re, már félórás késéssel érkeztünk meg.

Ennek ellenére töretlen jókedv jellemezte a fehérvári búcsúzkodásunkat és hazatérésünket is.

Végülis 13 km körüli sétát tettünk. Bízunk benne, hogy mindenki jóleső fáradtsággal a lábaiban, kipirulva, a tüdejét átszellőztetve, sok gazdagító friss élménnyel a tarsolyában térhetett haza és legközelebb is velünk tart majd - másokkal egyetemben, akik pl. ezen leírás alapján kapnak kedvet a csoportos túrázáshoz. Továbbra is szívesen látunk külső pártoló családtagokat, barátokat, ismerősöket is. Kéretik terjeszteni! smile2